Lichaam,  Orthomoleculair Geneeskunde

Stress; een primaire gezondheids-beïnvloeder

Een ding is zeker dat je vaak in je leven in stresssituaties terecht zal komen. Zodra je leeft, relaties hebt, werkt voor een baas of een eigen bedrijf hebt, een gezin hebt, het nieuws volgt, sociaal verkeert enz. dan kan je verwachten dat stress erbij betrokken kan zijn. [1]

Stress is er altijd …

De tegenhanger van stress is natuurlijk ontspanning en als je de balans tussen stress en ontspanning hebt gevonden dan hoeft stress op zich geen gezondheidsklachten met zich mee te brengen.

Gezondheidsklachten ...

Vele gezondheidsklachten komen voort uit een overmatige stress response van het lichaam. 

Denk hierbij aan o.a.: 

  • vermoeidheid, 
  • burn-out verschijnselen,
  • darmklachten, 
  • mentale belasting; hormonen
  • neerslachtigheid, 
  • brain fog (hersenmist).
  • depressie
  • enz.

Stress is per definitie niet verkeerd want het houdt je scherp, draagt bij dat jij meer bereikt en geeft je een extra boost.

Om de gevolgen van stress aan te pakken, is het belangrijk om te bepalen waar en op welke niveau je nu bent en welke triggers invloed hebben. 

  • Leefstijl factoren
  • Mentale factoren
  • Fysiek; HPA as / Epigenetische aanpassingen

Hiermee kunnen wij in de praktijk bepalen welke prioriteit er zijn om de “stress respons” te herstellen. 

Het resultaat dat men terug wilt zien is dat het leven weer overzichtelijk aanvoelt, controle terug krijgen is misschien een zware stelling, maar dekt voor vele wel de lading. Ook heel belangrijk, dat je vooral weer “echt” kan ontspannen.

STRESS TRIGGERS

Externe factoren of triggers kunnen een directe invloed hebben op ons lichaam. 

Denk hierbij aan de volgende triggers:
• Financiële belasting,
• Relaties/Sociaal netwerk,
• Werk / Werkloosheid,
• Westerse leefstijl (gejaagd),
• manier van denken (mindset),
• macro-economische factoren in Nederland en van de Wereld.

Stress Triggers door Chantel Jones

1e Levensjaar

Uiteraard gaat iedereen anders om met stress. Hoe je omgaat met externe factoren/stress wordt al vrij vroeg in je leven bepaald. 

Dat wordt al vanaf je 1e levensjaar opgemerkt. Onze opvoeding en vooral onze opvoeders (ouders/grootouders enz) en hun manier van omgang met stress hebben invloed.

Stress Respons

Het lichaam zal, met boven triggers, een cascade (domino effect) aan reactie teweeg brengen om het stress te verwerken. Dit is per persoon specifiek en noemen wij het stress-reponse.

In het begin van dit artikel hebben wij over de effecten van stress gehad. Waar is de verbinding met b.v. vermoeidheid en stress. Aller eerst is het goed om te omschrijven wat stress in het lichaam doet, veroorzaakt, verstoord en beïnvloed.

Er zijn twee hoofd fases dat plaatsvind in de HPA as (zie figuur hieronder) van stress bekend. Kort durende stress en lang durende stress.

 

Symbolen definitie: ▲= verhoogd ▼= verlaagd

De 1e fase is het “gezonde” stress waarbij alleen adrenaline wordt aangesproken (via de bijniermerg), dat is meestal kortdurende stress.

Bijvoorbeeld; je bent aan het rijden en iemand voor je staat op de rem. Je lichaam reageert adequaat en jij stapt ook snel op de rem. Hierna voel je dat je lichaam een boost aan alertheid heeft gehad voor deze situatie. Je hart klopt nog even sneller, maar binnen enkele minuten is dit weer gezakt. Dit is het bekende “vecht of vlucht” response.

Hiernaast zie je een verkort overzicht van de reacties van het lichaam.

ADRENALINE

Receptoren binden op het hart en hartvaten [2]
▲ hartslag,
▲ spier contracties,
▲ ademhaling
▲ energie en focus

Daarna heb je de 2e fase namelijk wanneer Cortisol aangesproken wordt (via de bijnierschors). Dit is de stress reactie dat ingezet kan worden na 45 minuten, maar dit hoort een korte termijn te zijn zoals een dag of een korte periode. Helaas is het in onze westerse leefstijl vaak niet het geval.

Bijvoorbeeld; een reorganisatie op het werk. Dit kan een aantal maanden duren, waarbij hoe langer het duurt hoe meer stress je hiervan ervaart en je lichaam te vaak cortisol in hoge hoeveelheden aanmaakt. De gevolgen zie je hiernaast …

(Let wel dat cortisol altijd aanwezig is voor standard functies, wij kunnen er niet zonder.)

CORTISOL

Receptoren binden op vetcellen, lever en alvleesklier [2]
▲ glucose niveau voor meer beschikbaarheid voor de spieren,

Remt functie systemen zoals,
▼spijsvertering,
▼groei,
▼voortplanting en
▼het immuunsystee

Chronische stress gevolgen

Als het stress een langere termijn betreft (dagen – jaren), dan zie je de invloed op andere belangrijke processen in je lichaam. En juist hier komt de vermoeidheidsproblematiek in het spel, zoals je ziet in het overzicht hieronder.

• Invloed op energie (dus vermoeidheid)
• Invloed op organen
• Invloed op het immuunsysteem
• Invloed op mentale denk vermogen en proces

Hieronder ziet u een overzicht van invloeden op onze vetweefsel, botten, lever, spieren en alvleesklier.

WaarProcesInvloed
VetweefselBevorderd de afbraak aan vettenVerhoogde gifstoffen in de bloedbaan. (Nutriënten niet voor herstel maar voor ontgifting.)
BottenVerminderd bot formatieVerhoogd kans op Osteoporose
LeverGlucose aanmaakVerhoogde suikers dat opgeslagen wordt in vetten.
SpierenVerminderd aminozuur opnamen door spierenSpierkracht wordt negatief beïnvloed.
AlvleesklierCortisol gaat insuline tegen.

Insuline resistentie (energie te kort).

Immuun systeem en herstel op een laag pitje!

Naast bovenstaande zaken wordt het immuun systeem op een laag pitje gezet, want in een “vlucht of vecht“ situatie kan je lichaam zich even niet druk maken om het lichaam te beschermen, want straks is er geen lichaam om te beschermen. Dus de prioriteit is overleven en niet beschermen of herstellen van het lichaam.

Vermoeidheid is dus een heel belangrijke teken van je lichaam dat aangeeft dat je lichaam hulp nodig heeft (van jou).

In mijn praktijk heb ik bijna dagelijks te maken met dit fenomeen. Welke hulp je nodig hebt, kan je voor een deel zelf al invullen. Ga je leefstijl na en leg de focus op het balans met ontspanning.

Last but not least ...

Mentaal invloed

Wanneer er te veel cortisol aanwezig is geweest door stress dat te lang heeft geduurd, zij het van de  afgelopen 6 maanden of 15 jaar geleden, zijn er neurochemische veranderingen. Dit zijn overlevings mechanisme van het lichaam.  Heel slim want overleven is belangrijk, maar de rekening krijg je pas later gepresenteerd. 

Voorbeelden van de neurochemische aanpassingen zijn o.a. Serotonine en Dopamine. Deze zijn hormonen die invloed hebben op ons gevoel van geluk en ontspanning. 

Door de langdurige cortisol, verlaagd het lichaam door verschillende mechanismen (endorfine systeem gerelateerd) de aantal beschikbare serotonine en dopamine. 

Zijn deze verlaagd dan zijn er verschillende invloeden op onze lichaam o.a.

  • slechter slaap ritme,
  • stemming wisselend,
  • motivatie verminderd
  • plezier beleving moeilijk
  • onrust, geen ontspanning
  • depressie gevoelens
  • concentratie problemen
  • angst gevoelens

Endorfine Resistentie

Bovenstaande wordt voornamelijk aangestuurd door het Endorfine Systeem. Hierin valt beloning/anti-beloning systeem, neuro-chemische aanpassingen, insuline regulatie, energiehuishouding enz..  

Wij merken dat hoe meer tijd verstreken is en hoe langer de klachten aanhouden dat er een Endorfine Resistentie optreed. Dit wil zeggen dat alle hierboven genoemde systemen niet meer optimaal functioneren. 

In fase 3 van het endorfine resistentie komen zaken zoals een te hoge histamine en/of NMDA naar voren. Dit is de verklaring van vele van de bovengenoemde gevolgen. 

Het lichaam moet overleven en om dat te kunnen doen gaat hij de expressie van genen aanpassen aan de  omstandigheden om zo efficient mogelijk te functioneren.  Dit wordt epigenetische veranderingen genoemd.   

Er is licht aan de eind van deze tunnel. 

Wat belangrijk is is dat als de omstandigheden (belasting weglaten/bouwstoffen aanbieden) in het lichaam veranderen, vaak met behulp van voedingsbelastingen vermijden, leefstijl aanpassingen en tijdelijk extra en bijzondere nutriënten kan dit systeem zich weer “normaliseren”.  

Als BrainQ specialist zijn wij ervaren in het optimaliseren en waar mogelijk herstellen/resetten van het endorfine systeem.  

Uiteraard is dit een onderdeel van het herstel process en een individuele aanpak is vereist bij ieder individu, vooral als de darmen, immuunsysteem, hormonen, schildklier enz beinvloed zijn. 

[3] Referentie

Vraag om advies

Soms zie je door de bomen het bos niet meer en kan een zorg professional/therapeut daar een rol in spelen. U kunt een gratis telefonische INFO GESPREK van 15 minuten aanvragen, waarin wij kort kunnen bespreken wat de Cellulair in Balans voor u kan betekenen. En van daaruit beslis je of wij samen de volgende stap gaan nemen.

Wij maken een overzicht van je voeding, leefstijl en klachten en gaan samen met jou kijken waar het lichaam ondersteuning nodig heeft.

Geeft jouw lichaam aan dat het tijd is om er iets aan te doen?

Neem dan gerust contact met ons op. De verschillende diensten die door de Cellulair in Balans worden aangeboden zijn o.a. consulten/advies gesprekken, onderzoeken van bloed, urine, stoelgang, en/of thermografie, leefstijl en voedingsadviezen en waar nodig extra ondersteuning van nutriënten. Met onze collega kliniek kunnen wij uw zorg uitbreiden met medische en/of preventieve infusen.

Heeft u nog vragen, neem contact op via 06-29 040 693 of mail ons op info@cellulairinbalans.nl.

Referenties

[1] Uitspraak Dr. Mark Hyman Functional Medicine arts in America

[2] http://www.livestrong.com/article/207432-adrenaline-cortisol/

[3] Int J Occup Med Environ Health. 2013 Jun;26(3):401-12. doi: 10.2478/s13382-013-0093-3. Epub 2013 Sep 10.

Indien er vragen zijn over deze inhoud, neem gerust contact op met ons.