Food Talk

Voedsel is communicatie voor je lichaam.

Bepalend hierin is wat jou lichaam op dat moment nodig heeft. Ben je kern gezond dan kan je meestal ook alles eten. Ben je mentaal niet happy of heb je ontstekingen, heb je energie tekort, heb je last van je darmen dan zal er een ander voedingspatroon nodig zijn.

tumblr_mfqaz9TnNt1s1hnbgo1_500_large
zonnebloemolie diepvries specialiteiten aviko
OR7TJY0

CITRUS FRUIT 

Verhoogd je antioxidanten
=> goed voor je weerstand.

BANAAN

Verhoogd je magnesium => goed voor mentaal rustig worden.

YOGURT

Verhoogd darm bacterie => goed voor de darm verwerking

ADVOCADO

Verhoogd anti-ontstekingen boodschappers in je lichaam => goed voor pijn verlichting!

GEBAKKEN IN ZONNENBLOEMOLIE

Verhoogd omega 6 => Verhoogd de
PRO-ontstekingen boodschappers in je lichaam!

TOMAAT

Verhoogd histamine en zal hooikoorts aanvallen versterken!

WATER

Verhoogd het afvoeren van gifstoffen in je lichaam en verminderd hooikoorts!

Hooikoorts & Histamine

HISTAMINE

Hooikoorts is een signaal van een te hoge histamine gehalte in je lichaam. 

Alle voeding dat hiernaast staat vermeld, verhoogd histamine in je lichaam en zal het dus erger maken. 

TIP!

Voel je een hooikoorts aanval aankomen.  Drink 2 grote glazen water, dit is een natuurlijke anti-histmine dat de natuur ons biedt!

 

Heb jij altijd last van hooikoorts, dan zal er iets meer moeten gebeuren.  Zelf heb ik jaren lang hiervan last gehad en heb inmiddels eindelijk duidelijk hoe je dit in meeste gevallen onder controle kan houden. 

Wil je meer weten, neem dan gerust contact op.

VERMIJDEN

Onderstaande voedsel zal je histamine verhogen, dus dit kan je beste vermijden. Hier zitten de hoogste concentratie in.  Als het niet op deze lijst staat zal het minder effect hebben op je hooikoorts.  Eet vers en zoveel mogelijk onbewerkt voedsel (waar van toepassing). 

plantaardig dierlijk andere
citrus fruit vis additieve
papaja schaaldieren drop
aardbeien varkensvlees Kruiden:
ananas ei wit kaneel
noten chili poeder
pinda’s kruidnagel
tomaten anijs
spinazie nootmuskaat
chocola kerrie
cayenne

Afbeeldingen credits: Pixabay.com

Zomer | BBQ time

Dit is mijn seizoen!

Oh dit is mijn seizoen en mijn ding! Zoals meeste weten kom ik uit Zuid Afrika, waar een favoriete tijdverdrijf BBQ’en is, of zoals wij dat zeggen; ’n lekker braai.

Thuis ben ik de BBQ lady, ik stook zelf mij vuurtje met kolen en lucifers. Geen gedoe met allemaal spiritus of nep dingen … en echte vuurtje met wat houtjes, misschien wat kranten papier (niet met te veel kleuren tekst erop voor minder gifstoffen.)

Zalig zo’n vuurtje maken.

Geen A.G.E.S aub!

Mannen, of mijn mede BBQ Ladies, kijk ik wil nou niet stoken … 🙂 … maar ’n lekker braai’ betekent dat je vlees of vis, goed gekruid is, sappig, precies goed gebakken … en heel belangrijk … ja hier komt ie … niet aangebrand en ZWART is. 

Want lieve BBQ liefhebbers, dat is een gezondheid ROVER van de hoogste rangen. Dat zijn namelijk AGES.  Caramelizeren in enige vorm is al AGES maar  zwart is het ergste vorm. 

So what’s the trick … hoe voorkom je AGES,  aldus in mijn opinie. 

Stap 1

Heel belangrijk!

Zorg dat jij goed bevoorraad ben van een heerlijke koele drankje en gezellig snacks in handbereik!
Gezonde tomaatjes of komkommer, of lekker ongebrande nootjes … 

Stap 2

Leg een extra bord neer om je half gaar vlees direct van het vuur af te halen als het toch te heet is en de vlammen erbij willen.

Stap 3 

Je vuur temperatuur is goed als je het vlees op je rooster legt en het zegt tsssssss. Maar dit betekent ook dat het nog best heet is dus….

Stap 4

Draaien, draaien, draaien en nogmaals draaien! Laat je vlees nooit langer dan 15 – 30 seconden staan, en verleg je vlees steeds dat het een paar rondjes van het rooster maakt.

Stap 5

Het water ligt mij al in de mond … een heerlijke frisse aardappelen salade, groene  blad salade erbij, gestoomde groenten erbij en smullen maar!!!

Enjoy!

appetizer-cuisine-delicious-992820 - pexels.com
avocado-barbecue-close-up-725991-pexels.com
antipasti-delicious-dinner-5876 - pexels.com
appetizer-close-up-cucumber-406152 - pexels.com
barbecue-beer-cutlery-2139- pexels.com

Images compliments of Pexels.com.

BBQ Food Talk ...

AGES = Advanced Glycation End products een eiwit waaraan suiker is gebonden waardoor het veel geöxideerde stoffen bevat. Dit noemen wij glycotosinen. Het is inmiddels bekend dat te veel glycotoxinen nadelige gevolgen hebben voor welvaartsziekten en mede-oorzaak zijn van o.a. diabetes mellitus, hart- en vaatziekten en kanker.

Aardappelsalade = Een geweldige bron van “resistent zetmeel” waar goede bacterie in je darm heel blij van worden. Dit helpt om Butyraat te maken dat weer gezonde SCFA (short chain fatty acids) maken dat weer voor vele processen in het lichaam gebruikt kan worden. Het heeft b.v. een anti-inflammatoire effect op onze darmen.

Groene sla = Hoe groener hoe beter! Groene blad groenten bevat chlorofyl, dat bijna exact het zelfde structuur heeft als ons eigen mineraal magnesium. Magnesium is onmisbaar in een gezonde lichaam.  Het draagt bij aan b.v. rust, ontspanning en psychische gezondheid.

Voeding en nutriënten!